Monday, April 13, 2009

main..main jugak..tp I.S.L.A.M jgn lupa ok! read this..=D

1. KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
AL-QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa
mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami
telah beriman," sedangkan mereka tidak
diuji? Dan sesungguhnya Kami telah
menguji orang-orang yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah mengetahui
orang-orang yang benar dan sesungguhnya
Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


2. KITA BERTANYA : KENAPA AKU TIDAK
DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
AL-QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal
ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

3. KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT
INI?
AL-QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

4. KITA BERTANYA : KENAPA RASA KECEWA?
AL-QURAN MENJAWAB
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan
janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling
tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang
yang beriman."
-Surah Al-Imran ayat 139

5. KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA?
AL-QURAN MENJAWAB
" Wahai orang-orang yang beriman!
Bersabarlah kamu (menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan
perkara-perkara yang berkebajikan), dan
kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan perjuangan),
dan bersedialah (dengan kekuatan
pertahanan di daerah-daerah sempadan)
serta bertaqwalah kamu kepada Allah,
supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

6. KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA?
AL-QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang
itu amatlah berat kecuali kepada
orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

7. KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT
DARIPADA SEMUA INI?
AL-QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mukmin, diri, harta mereka
dengan memberikan syurga untuk
mereka...... "
-Surah At-Taubah ayat 111

8. KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU
BERHARAP?
AL-QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan
selain dariNya. Hanya kepadaNya aku
bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129

9. KITA BERKATA : AKU TIDAK DAPAT TAHAN!
AL-QURAN MENJAWAB
"... ..dan janganlah kamu berputus asa
dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah melainkan
kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 12


No comments: